Respon Muhyiddin

Setakat ini, Muhyiddin Yassin kelihatan anggun dalam pemecatan itu, membuat kenyataan sopan mengenai hak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk merombak kabinetnya. Dia seolah-olah seperti seorang yang lain daripada yang menembak pada semua silinder Ahad lepas, pemikiran orang ramai yang akhirnya membuat langkah beliau untuk menggantikan Najib di bawah komplot bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad.
Muhyiddin perlu tahu bahawa Najib akan menggunakan alasan tidak lebih daripada perbezaan pendapat kabinetnya sendiri, dan ledakan sebelum ini, seperti satu yang datang semasa Permatang Pauh pada pilihan raya kecil, sudah dibuatnyaseorang yang ketara dalam mata Najib. Walau bagaimanapun, dipecat daripada kabinet bermakna bahawa dia kini bebas mengejar agenda sendiri.
Jadi mari kita lihat satu lagi di beberapa "ucapan sopan" yang tersebut di atas. "Saya gembira untuk digugurkan daripada Kabinet kerana komitmen saya kepada prinsip," kata beliau dalam satu kenyataan beliau keluar. "Sebagai Timbalan Presiden Umno, saya akan menjalankan amanah yang diberikan kepada saya sebagai tanggungjawab saya. Saya akan mendedikasikan perkhidmatan saya ke arah mengukuhkan parti untuk mengembalikan keyakinan orang Melayu dan rakyat dalam Umno. "
Jika seseorang memberi perhatian teliti, seseorang akan ambil perhatian bahawa ia adalah sebenarnya satu kenyataan yang kuat, bukan sahaja alasan, tetapi niat. Dia gembira untuk mengambil kejatuhan untuk berdiri untuk prinsip dan dia bercadang untuk "memperkukuhkan parti" supaya ia akan mendapatkan semula keyakinan orang ramai di dalamnya, yang bermaksud bahawa Umno telah, untuk beberapa waktu sekarang, hilang kepercayaan orang ramai di bawah Najib kepimpinan. Semua ini boleh dibaca sebagai motivasi beliau untuk berdiri sehingga Najib di tempat pertama. Well, sekurang-kurangnya orang-orang yang mahu melihat Najib digulingkan ingin membaca makna yang dalam erti kata Muhyiddin.
Malah, jika dia bersedia untuk mengekalkan pendirian beliau nampaknya mengambil Ahad mengenai Najib dan 1MDB, dia akan menjadi juara sangat berkesan untuk kuasa-kuasa anti-Najib.
Sudah, pembangkang telah mencapai kepadanya dengan harapan untuk mewujudkan depan yang bersatu terhadap Najib, tetapi yang lebih penting ialah reaksi puak Mahathir dengan berita ini. Adakah lelaki perhimpunan Mahathir sekitar Muhyiddin sebagai Perdana Menteri sebagai? Lagipun, Muhyiddin kini dilihat sebagai kambing korban sebab kedegilan Najib, dikeluarkan dalam satu tindakan terdesak oleh seorang lelaki yang tidak akan melonggarkan cengkaman kuasa.
Dengan mengunjurkan Muhyiddin sebagai syahid, puak Mahathir akan mendapat juara kuat untuk mencabar Najib dengan. Dan kita perlu mengakui bahawa hanya melalui persekutuan dengan Mahathir bahawa mana-mana calon boleh mendapatkan alasan Najib, memandangkan kemungkinan bahawa penyokong Umno akan menolak pakatan antara Muhyiddin dan pembangkang, terutamanya kerana ia termasuk DAP.

SHARE

milanetworks

Laman Web ini adalah untuk muhyiddin Yassin.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment